divendres, 2 de desembre del 2011

Mapes conceptuals


Ahir, dijous 1/12/11, a classe de GTIC vam parlar d'una eina que s'utilitza en tots els nivell de l'educació, els mapes conceptuals.

Un mapa conceptual es un conjunt de idees relacionades, majoritàriament  per un element principal, que cal especificar quin és. Aquests ens ajuden a organitzar els nostres coneixements de forma sintetitzada, i buscar i/o reflexionar sobre la relació que hi ha entre aquestes idees o coneixements. En definitiva, cal tenir les idees clares perquè aquest tingui sentit i es pugui entendre de forma coherent. 


A continuació os mostraré un mapa conceptual sobre un escrit que posaré seguidament, per aclarir la idea de com funciona o que és un mapa conceptual. Cal dir que he utilitzat CMapTools, un programa gratuït creat per l'Institute for Human and Machine Cognition.


''El Dinar de Nadal

Per Nadal tota la família es reuneix a casa l'avia Maria, ella fa el dinar per a tots i aquest normalment consisteix en una escudella, un plat de carn i també neules i torrons de postres. Com que l'Àvia ja es gran, normalment l'ajuden els seus dos fills en Joan i el Marc.



En el dinar coincideixo amb les meves cosines i els meus cosins: La Maria, la Paula, en Genís i l'Eduard que són fills del meu oncle Marc. Cal dir que és un moment entranyable en el que parlem de totes les coses que ens han passat al llarg de l'any ja que ells no viuen a Barcelona com jo sinó que viuen a NewYork. Com sempre en arribar als postres en Genís fa el típic número amb els torrons d'Alacant i fa veure que se li trenca una dent. tothom riu menys la seva mare que pensa en el que costa el dentista.


La meva germana, la Maria també ve al dinar, i aquest any ho fa amb el seu fil, en Ramon, que no menja ni escudella ni carn ja que encara té 3 mesos.



El dinar comença puntualment a les dues del migdia i  acaba sempre a la mateixa hora, a les 5 de la tarda.''



dijous, 1 de desembre del 2011

Glogster

Dijous 1/12/11 vam treballar a classe amb Glogster.

Vam descobrir que Glogster és una eina que treballa amb idees i emocions, ja que consisteix en murals digitals.

Algunes de les dentatges que té aquests mural digital sobre els murals convencionals, és que aquests es pot modificar tantes vegades com un vulgui, que pots introduir música, vídeos, imatges desplegables i textos deslligables.

Vam veure que com moltes d'aquestes eines digitals, té la opció de que sigui públic o privat, és a dir, que tothom el pugui veure i/o modificar, o que, per una altra banda, simplement el tinguis tu per poder veure'l de forma privada. A més a més, que glogster té, per tal de la seva millor organització, etiquetes. 

A continuació us posaré un glogster de com funciona glogster.


dissabte, 26 de novembre del 2011

Prezi



A la passada classe de GTIC, 24/XI/2011, vam estar veient que era el Prezi i com s'utilitzava.

Prezi no treballa amb diapositives sinó que tot esta en un pla general i es va saltant d’una informació a una altra amb un zoom i en l'ordre que el creador ho desitgi. També vam veure que era una eina online i que per tant, la pots consultar des de qualsevol ordinador connectat a internet.

Primer vam fer un prezi que treballes amb una metàfora i parléssim d'allò que volguéssim. El prezi que vaig crear jo és el següent:










Entre tots vam arribar a la conclusió de que prezi té les següent característiques:

   No té diapositives, és com un llenç.

   És online, per tant, podem accedir-hi des de qualsevol ordinador. 

   No facilita el fet de poder canviar el tipus de lletra i per això permet mantenir un estil en tot el document.

   Facilita la creació de metàfores visuals.

   Dificulta que l'orador llegeixi la pantalla. 

   Potencia l'efecte zoom.

   Dificulta la presa d'apunts.

   Fomenta la transmissió d'informació a través de les emocions. 

   No permet la incorporació de certs elements multimèdia.

   Complica el doble discurs en l'exposició.

Per acabar, he volgut fer un altre que parla sobre com és pot treballar amb prezi, és a dir, un petit tutorial sobre el que és prezi i com utilitzar-lo.




Per tant, podem veure que prezi el podem utilitzar a nivell educatiu, per explicar algunes idees utilitzant les emocions i les metàfores per arribar al nostre objectiu. Podem utilitzar prezi, per cridar l'atenció al nostres alumnes sobre qualsevol aspecte que vulguem ressaltar, i amb el fet que no fa falta utilitzar lletra sinó inserta imatges, no limitem l'edat en que pot ser vist.

Però no només el poden veure, també poden fer que col·laborin introduint alguna idea de com podríem canviar algun aspecte o introduint diferents activitats. 

Primera sessió de recitacions

A la sessió de COED, 25/XI/2011, van començar amb la primera tanda de recitacions de poemes.

Però abans de començar la nostra professora, la Rosa Soler, ens va ensenyar uns exercicis de respiració per tots aquells que els tocava recitar estiguessin més tranquils. Consisteixen en inspirar i que l'aire arribi i ompli tots els pulmons, i a continuació, expirar a poc a poc amb la boca en forma de ''A''. Això ho hem de repetir tres vegades i així ens relaxarem i tindrem la ment més tranquil·la. També podien imaginar-se que tenien una flor o un pastis que olora molt bé i olorar-la lentament.

La primera sessió va pujar molt les expectatives, ja que hi va haver molt nivell. No semblava que les participants estiguessin molt nervioses, encara que segur que els tenien per dins. Tots el poemes van estar molt bé.

A continuació, les nostres delegades ens van presentar un pòster. Amb ell van voler fer-nos reflexionar, per adonar-nos que estàvem fent i cap a on volíem anar, i que tot això no es feia possible sense la col·laboració d'uns i altres, ja que som un grup i hem de saber actuar com a tal.

En acabar vam començar amb els suggeriments que podíem fer en el nostre bloc perquè estigues el més correcte possible. Per aquest motiu va sortir una companya i vam analitzar el seu bloc dient les coses que creiem que estaven bé i d'altres que no ho estaven massa. 

Vam agafar com a referent un full que la Rosa Soler ens va repartir un dia a classe que posava els diferents idees d'avaluació. Hem de tenir en compte, si el nombre d'entrades es suficient; si expliquem el que fem a l'assignatura, tant dins de classe com a fora; si descrivim, reflexionem i aprofundim; si tenim enllaços d'interès; si hi ha mancances; si la nostra competència lingüística es correcte.

Per tant, hem vaig adonar que havíem de revisar totes les entrades algunes vegades més per tal que estiguessin el més correctes possible. Però parlant amb altres companyes em vaig adonar que no era l’única que pensava d'aquesta manera i que totes teníem bastant treball per aconseguir que el nostre bloc estigues molt bé.

dimarts, 15 de novembre del 2011

Nit de Nadal-Àngel Guimerà i Jorge

A continuació el poema que he de recitar de memòria per a la classe de COED pel divendres  2/XII/2011.

Jo vull la taula parada
com el temps que era nin
a prop de la llar fumosa
baix el sostre revellit.

[...]

Guarniu la taula ben llarga,
que hi càpiguen grans i xics,
que han nascut el Fill de l’Home,
i és nit de goig esta nit.

Traieu la vaixella fina,
les estovalles de bri,
ompliu els pitxers de roses 
com en temps que era feliç.


Guimerà i Jorge, A. ''Nit de Nadal''. Devessall de Poemes. Poetes catalans d'ahir i de sempre, de Eva Muns. Barcelona. Associació Wagneriana, 2003.


Àngel Guimerà i Jorge (1845-1924)  va ser un dramaturg i poeta de llengua catalana.

El 1874 va ingresar en el grup de la "Jove Catalunya" i va participar activament en el movimient polític i cultural que volía la instauració de l'autonomía catalana.

Va començà la seva carrera com a escriptor de tragèdies versificades l’any 1879, amb Gal·la Plàcida, i l'any 83 amb Judith de Welp, seguides de El Fill del rei i Mar i Cel, aquesta última un èxit immediat i aclaparador a nivell europeu, amb traduccions a vuit llengües. Altres obres de l'autor van ser Maria Rosa, Terra baixa i La filla del mar.

Guimerà va escriure principalment poemes dramàtics. La seva obra poètica esta recapitulada en dos llibres: Poesies (1887) i Segon llibre de poesies (1920).

L'any 1889 va tenir l'honor de presidir els Jocs Florals.

Va morir el 18 de juliol de 1924 a Barcelona.

divendres, 11 de novembre del 2011

Com editar fotografies?

A classe de GTIC (10/11/11) ens van ensenyar com editar una imatge amb el programa Gimp.


A continuació,primer la fotogradia senseeditar i després unes fotografies editades diferents de les que vam fer a classe però amb els mateixos objectius que eren.


  • Un fragment de la imatge original (Retallar)
  • Reduir el nombre de píxels del conjunt de la imatge (escalar)



  • Treure un element de la imatge (retocar), he tret una antena que hi havia al fons.


I finalment un vídeo tutorial, fet per mi, sobre com s'utilitza aquest programa.

dimecres, 9 de novembre del 2011

Com aprendre a redactar?

Després de comentar a classe (4/XI/2011) la importància que té redactar bé, ja que és un aspecte que tots utilitzem i que hem d'aprendre a utilitzar bé per tal de que els nostres escrits es puguin entendre. A continuació un resum de l'adaptació de: AMADEO,I; SOLÉ,J. (1996). Curs pràctic de redacció. Barcelona:Editorial Columna

Després de veure els tres punts bàsics que hem de tenir en compte per arribar a un redactat entenedor i correcta. Vull destacar que aprendre a redactar bé, al principi pot ser un aspecte difícil de portar a terme, però que una vegada aquest s'ha aprés, al final sortirà de forma automàtica planificar, redactar i revisar, el text totes les vegades que siguin necessàries.